Inleiding

Hoe het begon

Wij Michael van Spijk, John Hospel en Thijs Geenen zijn derdejaars studenten van de Pedagogische Technische Hogeschool te Eindhoven. Het project "Oliemolen" werd ons extern aangeboden via onze studieloopbaanbegeleider Ed Derix. Hij was benaderd geworden door dhr. Rooijakkers, hij is een molenaar met een bouwkundige achtergrond. Wij waren erg nieuwsgierig naar het project, waarop we de eerste afspraken hebben gemaakt met dhr. Rooijakkers. Na enkele kleine excursies bij verschillende molens zijn we tot conclusie gekomen dat het voor ons een zeer innovatief en leerzaam project zou kunnen worden.

Wat houdt het project nu in?

Het doel van het project is om in de bestaande korenmolen, een olieslagwerk in te maken. Dit zou betekenen dat het de enige beltmolen is, met een olieslagwerk. Om dit werk te realiseren is er gekozen voor een samenwerking met verschillende scholen, in de kolom van organisatie kunnen jullie terugvinden hoe deze in elkaar steekt.

Hoe zijn we begonnen met de werkvoorbereiding

Voordat we zijn begonnen met de engineering hebben we ons verdiept in de theorie van de oliemolens. Zodat voor we begonnen met het tekenwerk voldoende informatie hadden vergaard. Om olie te kunnen produceren in een molen zijn er veel extra onderdelen nodig, deze nieuwe onderdelen zullen door ons uitgeengineerd worden tot in de kleine details.

De werkvoorbereiding

We zijn begonnen met het maken van een goede taakverdeling en een planning. De taken zijn als volgt verdeeld John houdt zich bezig met de koppelingen en de aandrijvingen van de tandwielen vanuit de koningsspil tot aan de kollergang. Thijs werkt de kollergang uit, dit is het gedeelte waarin zich de maalstenen bevinden en het zaad fijn zal worden gemalen. Michael neemt de slagbank voor zijn rekening, in dit gedeelte wordt het gemalen zaad uitgeperst tot olie.

Wanneer de engineering volbracht is zullen wij vanuit onze educatieve stage de uitvoering begeleiden op het middelbaar onderwijs en op het voortgezet onderwijs. Wij zullen hier te werk gaan als kennisdrager, vanuit deze functie zullen wij de leerlingen zullen wij de leerlingen begeleiden, sturen en motiveren. Met dit project zullen wij onze bedrijfsstage, educatieve stage en eventueel ons afstuderen kunnen vervullen. Wij zien dit als buitengewone mogelijkheid om onze vaardigheden toe te passen en verder te ontwikkelen in een unieke project. Het is ook ons doel om de techniek vanuit zijn ware afkomst te laten zien aan de leerlingen van het voortgezet en middelbaar onderwijs. Hopelijk dat ons enthousiasme wordt overgenomen door de leerlingen die de kans gaan krijgen om aan dit project deel te nemen.

Eerste gezamenlijke bijeenkomst: Molenaar, projectleider, docenten Kwadrant Weert,         Gilde Opleidingen Roermond / Venlo, Fontys PTH Eindhoven

   

     Werkvoorbereiding studenten PTH

 
 

Top